The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Hur läser mottagaren? Effekter av klarspråk i läsning

Author

  • Mikael Berger

Summary, in Swedish

Klarspråk är ett språkligt koncept som myndigheter kan tillämpa i syfte att göra sina texter vårdade, enkla och begripliga. På så sätt antas myndigheten kunna uppnå kraven i Språklagen. I denna uppsats testar jag effekter av klarspråk på ett nytt sätt: genom ögonrörelsemätningar och två typer av intervjuer studerar jag samspelet mellan en specifik typ av mottagare och en specifik typ av myndighetstext. Denna studie ska alltså ses som en förstudie i vilken jag använder en ny metodkombination för att testa om och hur en kombination av några utvalda klarspråksråd påverkar mottagarens observerbara läsmönster, läsförståelse och läsupplevelse.
Sammanfattningsvis antyder resultaten följande: (i) ögonrörelsemåtten gav inga säkra utfall; (ii) svaren från förståelsefrågorna är mycket osäkra; (iii) resultaten från intervjuerna indikerar dels att vissa av de utvalda klarspråksråden tycks påverka läsarens läsmönster, dels att annat än de utvalda klarspråksråden också tycks påverka läsarens läsmönster; (iv) metoden bidrar därmed till insikter om vad klarspråk är och kan vara ur ett mottagarperspektiv; (v) intervjuerna ger också en vag indikation på att klarspråk genererar en positiv läsupplevelse, dvs. att läsaren bedömer att läsbarhet (och i viss mån även förståelsen) förbättras genom de klarspråkligt omarbetade textvarianterna

Department/s

  • Master's Programme: Language and Linguistics

Publishing year

2016

Language

Swedish

Document type

Student publication for Master's degree (two years)

Topic

  • Languages and Literatures

Keywords

  • Klarspråkseffekter
  • läsning
  • läsupplevelser
  • offentlig svenska
  • myndighetstext
  • Språklagen
  • ögonrörelsemätning

Supervisor

  • Anna W Gustafsson (PhD)