Your browser has javascript turned off or blocked. This will lead to some parts of our website to not work properly or at all. Turn on javascript for best performance.

The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Är lättläst skönlitteratur anpassad för alla?

Author

  • Nathalie Pålsson

Summary, in Swedish

Den här uppsatsen undersöker hur väl anpassade lättlästa texter är för personer med svenska som andraspråk. Behovet av lättlästa texter ökar ständigt och tack vare globalisering är det nu viktigare än någonsin. Med utgångspunkt i teorier om lättläst svenska samt andraspråksinlärning har jag analyserat ett kapitel ur den lättlästa versionen av Selma Lagerlöfs Körkarlen. Uppsatsen ämnar fylla ett kunskapsgap gällande lättläst skönlitteratur. Metoderna som använts är textanalys, en korpusundersökning samt en enkätundersökning. LL-förlaget, en del av Myndigheten för tillgängliga medier, hade en önskan att veta om deras lättlästa böcker i praktiken är anpassad för deras målgrupp: personer med olika typer av lässvårigheter. Enkätundersökningen gjordes i en SFI-klass och undersökningen visar att det finns luckor mellan LL-förlagets egna riktlinjer gällande hur lättläst litteratur ska skrivas och den lättlästa versionen av Körkarlen som de ger ut. Detta framgick främst i antalet ord informanterna inte förstod. Korpusundersökningen kunde också visa att många av orden som används i boken är väldigt ovanliga. Det innebär att LL-förlagets riktlinjer gällande hur lättläst litteratur ska skrivas, inte fullständigt följs i Körkarlen. Den lättlästa versionen av Körkarlen är bara ett exempel och undersökningen visar att det finns brister som är värda att uppmärksamma. Det uppmärksammar att det kan finnas fler klassiker som inte når sin målgrupp och att det krävs fler studier för att undersöka hur anpassad lättläst skönlitteratur är i praktiken.

Department/s

Publishing year

2018

Language

Swedish

Document type

Student publication for Bachelor's degree

Topic

  • Languages and Literatures

Supervisor

  • Sanna Skärlund (PhD student)