Vid vägs ände lurar den pedagogiska roboten
Author
Summary, in Swedish
Utbildning har förmodligen aldrig haft en mer upphöjd ställning än under de senaste decennierna. Samtidigt befinner sig skolan, eller snarare skolinstitutionen, i kris. Krisen har medfört att lärarna mer definieras som en del av problemet än av lösningen. Försöken att styra läraren i riktning mot en ”maktens lärare”, en anställd som lojalt gör det uppdragsgivaren vill, har därför också stått högt på dagordningen. Samtidigt anses lärarens makt vara en nyckelfaktor. Närmare bestämt förväntas dagens lärare utveckla ett ledarskap som gör att det går att hantera de speciella problem som uppstår i en skola där eleverna ytterst befinner sig av tvång men trots det förväntas lära.
Department/s
Publishing year
2008
Language
Swedish
Pages
54-57
Publication/Series
Pedagogiska Magasinet
Issue
3/2008
Full text
Document type
Journal article
Publisher
Lärarförbundet
Topic
- Educational Sciences
- Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
Keywords
- utbildningsvetenskap
- målstyrning
- sociologi
- sociology
- educational sciences
- avförtrollning
- ledarskap
- makt
- lärare
Status
Published
ISBN/ISSN/Other
- ISSN: 1401-3320