Sprickbildning i puts på isolering - undersökning av grundläggande mekanismer

Denna rapport presenterar provningar och beräkningar utförda för att fastställa de mekanismer som ligger bakom sprickbildning i puts på isolering. Den här typen av puts kännetecknas av ett putsskikt, 10-20 mm, som appliceras på isolering. Isoleringen utgörs normalt av mineralull eller cellplast. För att hålla fast putsen och förebygga sprickbildning monteras ett armeringsnät som i sin tur fästs i underlaget med kramlor. De experimentella resultaten har kompletterats med teoretiska studier för att förklara och förstå de experimentellt erhållna resultaten. De teoretiska studierna är utförda både med analytiska och numeriska metoder. De erhållna resultaten har även använts till att förklara vissa iakttagelser gjorda i försök med provväggar i stor skala genomförda i laboratorier.

Rapport TVBM

Report