The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Samtal om språkbruk och språkriktighet som en effekt av olika övningsuppgifter

Author

Summary, in Swedish

Det här föredraget argumenterar att noggrant utformade översättningsövningar kan ha en speciell (men dock begränsad) plats i språkundervisningen, i alla fall på de högre nivåerna på gymnasiet och på universitetsnivå. Förutsättningen är att studenter och lärare delar samma modersmål eller att åtminstone alla i klassrummet har god kunskap i det som är de flesta studenters modersmål. Föredraget baseras på en longitudinell och experimentell empirisk studie (genomförd vid en svensk högskola), som undersökte såväl inlärning av morfosyntax som klassrumsinteraktion vid olika typer av grammatikövningar. Studiens resultat visar på statistiskt signifikanta skillnader mellan översättningsövningar och motsvarande enspråkiga övningar gällande antal frågor som studenterna ställde till läraren (s.k. student-initiated Language-Related Episodes). Studien tyder på att översättningsuppgifter har en särskild potential för att skapa studentaktivitet och studentstyrd interaktion i klassrummet.

Department/s

Publishing year

2011

Language

Swedish

Document type

Conference paper

Topic

  • Languages and Literature

Conference name

Utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet

Conference date

2011-09-06

Status

Published