Inledning: Ritual Studies som ett flervetenskapligt sätt att studera ritualer

• Anne-Christine Hornborg

Ritualer förknippas ofta med religiöst liv och därför har mycket av studier i ämnet utförts av teologer eller religionshistoriker. Men även inom etnografi och antropologi har riter och ritualer kommit att få en central plats i forskningen, eftersom de så tydligt visar upp en kultur. Här blottläggs maktstrukturer, centrala symboler visas upp, könsrollsmönster tydliggörs och utbytessystem skapas. Socialantropologen Clifford Geertz har liknat ritualen vid ett fönster, som åskådaren kan kika in i för att lära känna kulturens kärna. Fenomenet att formalisera vardagshandlingar till riter verkar vara universellt och det finns inget samhälle utan dessa. Däremot finns det en otrolig variation mellan kulturer hur riter skall iscensättas.

De olika kapitelförfattarna i denna bok visar hur forskare inom olika discipliner har funderat över rituell praktik. Hur används rit och ritual i olika universitetsämnen, hur avgränsar man en rit från andra handlingar, vilka teorier behöver vi och hur kan vi nyttja varandras erfarenheter är några av de frågor som behandlas.

Den rituella människan: flervetenskapliga perspektiv

Book chapter

Linköping University Electronic Press