The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Lärerutdanningens eksamensarbeid - veiledning mellom politiske mål, lärerpraksis og vitenskapelighet

Author

Editor

  • Tomas Kroksmark
  • Karin Åberg

Summary, in Swedish

Inom lärarutbildningen vid Högskolan i Halmstad har handledning och examination av lärarstudenternas examensarbete nyligen förändrats. Studenterna handleds nu i grupper av handledarpar, vilka i sin tur ingår i ett lag som coachas av en kollega. Examinationen av examensarbetena har också förändrats i och med att examinatorer som är externa i förhållande till handledningen införts. Vidare har nya bedömningskriterier utarbetats som skärpt de vetenskapliga kraven och tydliggjort kraven i fråga om examensarbetenas ämnesdidaktiska implikationer och skolverksamhetsrelevans. Slutligen har lärare, rektorer och andra aktörer i för-, grund- och gymnasieskolor engagerats som medreflektörer, vilka ger kollegiala kommentarer till lärarstudenternas examensarbeten.



Föreliggande text syftar för det första till att beskriva detta nya sätt att handleda och examinera examensarbeten. För det andra syftar texten till att kritiskt reflektera över handledning och examination i ljuset av dels lärarutbildningens ovanligt spänningsfyllda karaktär, dels dess speciella studiekultur.

Publishing year

2007

Language

Norwegian

Pages

267-287

Publication/Series

Veiledning i pedagogisk arbeid

Document type

Book chapter

Publisher

Fagbokforlaget

Topic

  • Educational Sciences
  • Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)

Keywords

  • lärarutbildning
  • sociology
  • sociologi
  • handledning
  • examensarbete
  • coaching
  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences

Status

Published

Project

  • Utvecklingsprojektet ”Group-tutoring of essays” som erhöll anslag från Rådet för högskoleutbildning,1999-2001.
  • Coach för samtliga grupphandledare av examensarbetsskrivande studenter och examinator av samtliga examensarbeten inom lärarutbildningen i Halmstad 2005-2008.

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 9788245006124