The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Framgångsrika organisationer

Author

Editor

  • Roland Almqvist
  • Björn Brorström
  • Leif Johansson
  • Stig Monton
  • Ulf Ramberg

Summary, in Swedish

Ett flertal studier av svensk kommunal praktik pekar på betydelsen av att kommuner anpassar sig till förändrade förutsättningar (se till exempel Brorström och Siverbo 2008, Hellström med flera 2009). En del av dessa förändringar kan vara mer eller mindre tvingande, såsom förändringar i de lagar som omgärdar kommunal verksamhet, medan andra kan vara mer eller mindre frivilliga.



Förändringar sker emellertid inte isolerat utan är kontextuellt bundna.

Kontexten är vidare något som växer fram och förändras över tid. För att förstå hur kommuner hanterar besvärliga situationer ”idag” är det med andra ord viktigt att blicka bakåt. Detta kapital börjar därför med en diskussion kring betydelsen av denna historiska ryggsäck och vilka begrepp som vanligtvis används för att beskriva den. Tid och rum är nu inte lätta att särskilja från varandra, men ambitionen i de båda efterföljande avsnitten är att allt mer flytta in i det organisatoriska rummet. Vissa organisationer lyckas hantera förändrade förutsättningar bättre än andra och därför diskuteras i de båda avsnitten vilka egenskaper som kan karakterisera sådana ”framgångsrika” organisationer och vilken betydelse organisatoriskt lärande kan ha för framgång. Kapitlet avslutas med några reflektioner kring de tre temana.

Publishing year

2010

Language

Swedish

Pages

28-39

Publication/Series

En referensram för studier av kommuner i förändring

Document type

Book chapter

Publisher

Kommunforskning i Väst

Topic

  • Economics and Business

Keywords

  • institution
  • Change
  • management
  • learning

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 987-91-978520-9-8