Om e-handelslagens tillämplighet vid gränsöverskridande marknadsföring
Author
Summary, in Swedish
Vilket lands lag är tillämplig vid gränsöverskridande marknadsföring som riktar sig till Sverige? Den traditionella och i Sverige etablerade effektlandsprincipen innebär att svensk marknadsföringsrätt anses tillämplig på marknadsföring som har effekt här i riket, oavsett i vilket land marknadsföringen har sitt ursprung. I artikeln diskuterar författaren med utgångspunkt i ett avgörande från Marknadsdomstolen om denna princip är förenlig med den ursprungslandsprincip som återfinns i e-handelslagen rör informationssamhällets tjänster. Enligt den senare skall nämligen rätten i det land där tjänsteleverantören är etablerad som skall tillämpas.
Publishing year
2006
Language
Swedish
Pages
397-409
Publication/Series
Svensk Juristtidning
Issue
4
Document type
Journal article
Publisher
Iustus förlag
Topic
- Law
Keywords
- civilrätt: marknadsrätt
- private law: marketing law
Status
Published
Research group
- Lund University Centre for Business Law (Swedish abbr: ACLU)
ISBN/ISSN/Other
- ISSN: 0039-6591