The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Om e-handelslagens tillämplighet vid gränsöverskridande marknadsföring

Author

Summary, in Swedish

Vilket lands lag är tillämplig vid gränsöverskridande marknadsföring som riktar sig till Sverige? Den traditionella och i Sverige etablerade effektlandsprincipen innebär att svensk marknadsföringsrätt anses tillämplig på marknadsföring som har effekt här i riket, oavsett i vilket land marknadsföringen har sitt ursprung. I artikeln diskuterar författaren med utgångspunkt i ett avgörande från Marknadsdomstolen om denna princip är förenlig med den ursprungslandsprincip som återfinns i e-handelslagen rör informationssamhällets tjänster. Enligt den senare skall nämligen rätten i det land där tjänsteleverantören är etablerad som skall tillämpas.

Publishing year

2006

Language

Swedish

Pages

397-409

Publication/Series

Svensk Juristtidning

Issue

4

Document type

Journal article

Publisher

Iustus förlag

Topic

  • Law

Keywords

  • civilrätt: marknadsrätt
  • private law: marketing law

Status

Published

Research group

  • Lund University Centre for Business Law (Swedish abbr: ACLU)

ISBN/ISSN/Other

  • ISSN: 0039-6591