En annan värld är möjlig

• Magnus Wennerhag

• Erik Amnå

Det är mot bakgrund av globaliseringens demokratiska underskott man bör se uppkomsten av det som kommit att kallas den globala rättviserörelsen. När denna rörelse blev synlig i slutet av 90-talet var det oftast genom demonstrationer under de globala och regionala maktinstitutionernas toppmöten. Under senare år har rörelsen dock allt mer förknippats med det som kallas ”sociala forum” – breda och välbesökta sammankomster för diskussioner om samtida problem och framtida lösningar. Som modell för de sociala forumen står World Social Forum, som arrangerades för första gången i januari 2001 i den sydbrasilianska staden Porto Alegre. Huvudparollen var ”en annan värld är möjlig”. Sedan dess har sju sociala världsforum hållits, i bland annat Porto Alegre, Mumbai och Nairobi. Även i Sverige har ett antal lokala sociala forum hållits, med World Social Forum som förebild. För att undersöka vilka frågor som engagerar aktivister inom den globala rättviserörelsen genomförde jag 2004 tillsammans med fyra andra forskare – Hilma Holm, Johan Lindgren, Henrik Nordvall och Adrienne Sörbom – en större enkätundersökning. Sammanlagt 1066 aktivister gav oss sin syn på en rad frågor, vid tre forum som hölls i Lund, Göteborg och Stockholm. I denna artikel redovisas delar av denna undersökning.

Rapport 4: En ny demokrati

Book chapter

Global utmaning

• Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)