Vem definierar religion? Från kyrkolagen 1686 till omskärelselagen 2001

Artikeln, som bygger på en föreläsning vid teologdagarna 2001, behandlar den svenska utvecklingen från 1686 (den gemensamma religionen definieras och kontrolleras) över 1781, 1783 och 1809 (undantagen definieras och kontrolleras), 1827 (Wieselgrens Vilken är Sveriges religion?), 1860 och 1873 (registrerad religion blir accepterad religion), 1951 (frihet till och från religion garanteras), 1999 (definition och kontroll av trossamfund, särskilt Svenska kyrkan), samt 2001 (försök att definiera ut icke-religion). Sedan religionsfrihetslagen 1998 upphävdes har samhällets utrymme för aktiv religionsutövning krympt. 2001 är det inte längre påtvingad religionsenhet, utan frånvaron av kunskap om och praktisk utövning av religion som inskränker och ifrågasätter religionsfriheten.

RIT: Religionsvetenskaplig Internettidskrift

Issue

Journal article

Centrum för teologi och religionsvetenskap, Lunds universitet, Centrum för teologi och religionsvetenskap, Lunds universitet