The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Att bygga broar mellan högskola och gymnasieskolor. Utvärdering av projekt med SamverkansInlärning (SI) vid gymnasieskolor hösten 2007

Author

Summary, in Swedish

Projektet är ett samarbete mellan LTH och åtta gymnasieskolor i närregionen som startade under hösten 2007 och går ut på att använda den s.k. SI-metodiken som komplement till den ordinarie undervisningen i naturvetenskapliga ämnen. SI-övningarna leds av teknologer från LTH. Syftet med projektet är flera: att förbättra samverkan mellan LTH och gymnasieskolor i närregionen; öka intresset för naturvetenskap och teknik bland gymnasieelever med hjälp av teknologer som mentorer; att bidra till att öka inlärningen i naturvetenskapliga ämnen; att förbättra elevernas studieteknik; samt att ge eleverna en bättre bild av hur det är att studera vid ett universitet/teknisk högskola.

För att se hur väl projektet lyckats efter det första halvåret gjordes en enkätutvärdering som riktade sig mot elever, SI-ledare och ämneslärare. Resultaten från utvärderingen m a p syften med projektet visar att samverkan mellan berörda skolor och LTH av naturliga skäl förbättrats under perioden. Vidare bidrog SI-övningarna till att öka inlärningen i naturvetenskapliga ämnen samt att förbättra elevernas studieteknik. Däremot behöver SI-övningarna förbättras avseende att öka intresset för naturvetenskap och teknik bland gymnasieelever samt att ge eleverna en bättre bild av hur det är att studera vid ett universitet/teknisk högskola.

Publishing year

2008

Language

Swedish

Document type

Report

Publisher

Centrum för Supplemental Instruction

Topic

  • Engineering and Technology

Keywords

  • SoTL

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-977465-0-2