The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Allting flyter - lärare mellan förvandling, anpassning och reform

Author

Summary, in Swedish

Ett mycket vanligt påstående i skolforskningslitteraturen är att skolan är en synnerligen trög institution som motstår förändring. Om man däremot beger sig till en skola och talar med personalen där beskriver de mycket sällan skolan i termer av stabilitet, utan snarare att skolan är i förändring. Syftet med föreliggande text är att problematisera och försöka förstå dels dubbelheten vad gäller föreställningar om förändring i skolan, dels skolan som både trög och föränderlig institution.

Publishing year

2004

Language

Swedish

Pages

91-113

Publication/Series

Nära gränsen? Perspektiv på skolans arbetsliv

Document type

Book chapter

Publisher

Arbetslivsinstitutet

Topic

  • Educational Sciences
  • Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)

Keywords

  • skolforskning
  • skolförändring
  • skolreform
  • stabilitet
  • tröghet
  • sociologi
  • sociology
  • lärarforskning
  • föränderlighet
  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences

Status

Published

Project

  • "Villkor i skolarbete - nuläge, historia, visioner", finansiär: Arbetslivsinstitutet Syd.
  • "Lärare och förändring", finansiär: Arbetslivsinstitutet Syd.

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 919716707X