Allting flyter - lärare mellan förvandling, anpassning och reform
Author
Summary, in Swedish
Ett mycket vanligt påstående i skolforskningslitteraturen är att skolan är en synnerligen trög institution som motstår förändring. Om man däremot beger sig till en skola och talar med personalen där beskriver de mycket sällan skolan i termer av stabilitet, utan snarare att skolan är i förändring. Syftet med föreliggande text är att problematisera och försöka förstå dels dubbelheten vad gäller föreställningar om förändring i skolan, dels skolan som både trög och föränderlig institution.
Department/s
Publishing year
2004
Language
Swedish
Pages
91-113
Publication/Series
Nära gränsen? Perspektiv på skolans arbetsliv
Full text
- Available as PDF - 904 kB
- Download statistics
Document type
Book chapter
Publisher
Arbetslivsinstitutet
Topic
- Educational Sciences
- Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
Keywords
- skolforskning
- skolförändring
- skolreform
- stabilitet
- tröghet
- sociologi
- sociology
- lärarforskning
- föränderlighet
- utbildningsvetenskap
- educational sciences
Status
Published
Project
- "Villkor i skolarbete - nuläge, historia, visioner", finansiär: Arbetslivsinstitutet Syd.
- "Lärare och förändring", finansiär: Arbetslivsinstitutet Syd.
ISBN/ISSN/Other
- ISBN: 919716707X