The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Att bryta innanförskapet: kritiska perspektiv på jämställdhet och mångfald i akademin

Editor

  • Kerstin Sandell

Summary, in Swedish

Högre utbildning och forskning är en av de samhällsarenor där

kvinnors position radikalt har förändrats de senaste trettio åren.

Kvinnor är inte länge en minoritet inom akademin i stort, samtidigt

som män fortfarande dominerar på ledningspositioner och professorstjänster.

Andra minoritiserade grupper har också uppnått en större närvaro och synlighet. Policy för jämställdhet och mångfald är ofta centralt i universitetens framställning av sig själva som framgångsrika.

Att bryta innanförskapet är en ansats att kritiskt granska och

expandera vad jämställdhet och mångfald är och skulle kunna

vara inom akademin. Forskare inom genusvetenskap, sociologi,

socialt arbete och rättssociologi undersöker här kopplingar

mellan kön, etnicitet, sexualitet, klass och makt, gränser och villkor

för närvaro samt hur olika grupper av anställda erfar, namnger

och tolkar sina positioner och möjligheter inom ramen för de

akademiska strukturförändringarna.

I antologins texter undersöks å ena sidan vem och vilka

som problematiseras och ska åtgärdas i policy, samt vilken plats

policy har inom forskningspolitik och inom organisationen. Å den

andra lyfter vi fram underordnade gruppers erfarenheter av att

jobba och verka inom akademin. En inkluderande underordning

i förhållande till minoritiserade grupper är fortfarande en realitet

på akademiska arbetsplatser och i vetenskapliga discipliner.

Publishing year

2014

Language

Swedish

Document type

Book

Publisher

Makadam förlag

Topic

  • Gender Studies
  • Social Sciences Interdisciplinary

Keywords

  • jämställdhet
  • mångfald
  • likabehandling
  • akademin

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-7061-151-3