The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Läsebokens kön Diskursanalys av boken Nya Pojken och Tigern ur ett feministiskt perspektiv

Author

  • Katarina Ekholm

Summary, in Swedish

Denna uppsats strävar efter att undersöka det budskap som en vald läsebok, Nya Pojken och Tigern av Lars Westman (2002) förmedlar. Målet är att studera och identifiera de diskursiva praktiker som i boken konstruerar kategorierna kvinna och man. Teori delen förklarar med stöd i Judith Butlers och Julia Kristevas teorier att genus är en fortgående process som måste iscensättas gång på gång för att hållas vid liv. Detta är grundsynen på genus som uppsatsen står för. Teoridelen introducerar även Kristevas begreppspar fenotext och genotext för att bättre kunna beskriva det sätt på vilket text konstrueras. Studien har utförts som en diskursanalys. I analysdelen pekar jag på att kvinnor och män beskrivs på ojämlika sätt i boken och ger exempel på hur detta sker. Kvinnor porträtteras ofta som omhändertagande och presenteras i samband med mat, det är kvinnorna som stannar hemma medan männen är ute och arbetar eller roar sig. Analysen visar även vilka uttryck Kristevas begrepp genotext tar i Nya Pojken och Tigern. Nyckelord: Diskursanalys, feministisk litteraturteori, läseboksforskning

Department/s

  • Education

Publishing year

2004

Language

Swedish

Document type

Student publication for Bachelor's degree

Topic

  • Social Sciences

Keywords

  • Pedagogy and didactics
  • Pedagogik, didaktik

Supervisor

  • Bosse Bergstedt