Mogen, vuxen och med nya perspektiv - utlandspraktik vid sex svenska industrigymnasier
Author
Editor
- Alexandru Pancian
Summary, in Swedish
I detta kapitel har vi undersökt hur sex industrigymnasier, knutna till multinationella företag, ser på utlandspraktik. Vi har frågat skolrepresentanter och elever om varför utlandspraktik ingår i utbildningen, vad som förväntas av eleverna och vad de själva förväntar sig, vilka erfarenheter och kunskaper som betraktas som viktiga samt om utlandspraktiken har någon betydelse för anställningsbarheten i framtiden. De svar vi har fått knyter väl an till de fyra diskurser om utlandspraktik som Kristensen (2004) har definierat: främjandet av interkulturell förståelse, främjandet av arbetskraftens rörlighet, främjandet av internationalisering av utbildning och praktik samt främjandet av en ackumulering av kunskaper och färdigheter för att öka anställningsbarheten. En intressant iakttagelse är att skolorna, trots sin koppling till starkt teknikorienterade industrikoncerner, tonar ner de rent tekniska yrkeskunskaperna till förmån för andra typer av kunskaper, s.k. soft skills. Även eleverna betonar att de inte har några förväntningar om att utlandspraktiken ska innebära att de får nya tekniska kunskaper utan att det främst handlar om att utveckla språk och interkulturell kompetens.
Department/s
Publishing year
2014
Language
Swedish
Pages
141-177
Publication/Series
Yrkesutbildning för morgondagens arbetsliv
Document type
Book chapter
Publisher
Dialogos Förlag
Topic
- Economic History
Keywords
- industrgymnasier
- interkulturell kompetens
- kompetens
- anställningsbarhet
- yrkesutbildning
Status
Published
ISBN/ISSN/Other
- ISBN: 978-91-7504-278-7