The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Öl- & alkoläsksmarknadsföring ur genusperspektiv

Author

  • Nils Fredrik Emil Bacos
  • Jonas Eriksson
  • Karin Svensson

Summary, in English

Alkoholkonsumtionen i Sverige är högre än på mycket länge. Med nya överenskommelser,
som öppnade möjligheter för alkoholbranschen att marknadsföra sina produkter, utsätts
konsumenter för ökad påtryckning av önskad kommunikation från företagen. Företagens
kommunikation riktar sig gärna till den yngre allmänheten som ofta formar sina
uppfattningar och attityder genom inlärning och erfarenheter. Uppsatsen behandlar
huvudsakligen företagets kommunikation med hjälp av tre angreppssätt; medieval,
förpackning och reklam. Beroende på förespråkarens kön uppfattas reklamens inriktning ofta
olika. Detta beror på de sociala och kulturella normerna för vad som är kvinnligt respektive
manligt genus. Det finns dock inget som säger att kvinnlighet måste vara förenat med det
kvinnliga könet utan den kan mycket väl återfinnas hos det manliga könet och tvärtom.
Uppfattningen av marknadsföringen formas av genus eller av individuella val. The alcohol consumption in Sweden is far higher than it has been in a long time.
With the new agreements which opened for more possibilities for marketing of alcohol
products, the communication pressure from the companies on consumers has risen.
The marketing communication is more directed toward young people, shaping their
understanding, opinion and attitudes through learning and experience. The essay discuss the
marketing communications in mainly three different approaches; media choice, packaging
and advertising. Depending on the gender of the spokesperson, the advertisement is
experienced in different ways depending on how social and cultural standards define male
and feminine gender. There is nothing claiming that female gender must be joined with the
female sex, but it could well be that much of it can be found in the male sex and vice verse.
The opinion of the marketing is formed either by gender or individual choices.

Publishing year

2004

Language

Swedish

Document type

Student publication for Bachelor's degree

Topic

  • Business and Economics

Keywords

  • genus
  • reklam
  • alkohol
  • media
  • förpackning
  • Management of enterprises
  • Företagsledning, management

Supervisor

  • Roland Knutsson