Litteraturläsningens förtjänster : en kvalitativ intervjustudie av svensklärares arbete med läsning och skönlitteratur på yrkesprogram
Author
Summary, in Swedish
Denna studie syftar till att undersöka hur verksamma svensklärare på gymnasieskolans yrkesprogram arbetar med läsning och skönlitteratur. För att uppnå syftet och besvara frågeställningarna genomfördes kvalitativa semistrukturerade intervjuer med fyra svensklärare där de fick beskriva och diskutera hur de betraktar skönlitteraturens roll, samt vilka val de gör gällande läsning av skönlitteratur och arbetssätt. Resultatet visar att svensklärarna starkt försvarar skönlitteraturens roll i svenskundervisningen. Det viktigaste motivet som lyfts fram är skönlitteraturens potentiellt befrämjande verkan på den personliga utvecklingen; informanterna vill att eleverna, med hjälp av skönlitteratur, ska ta del av andra världar. Resultatet visar även att verksamma svensklärare utformar sin undervisning om läsning och skönlitteratur utifrån flera ämneskonceptioner. Vidare visar vårt resultat att svensklärarna använder sig av högläsning och kortare texter för att väcka motivation och intresse för läsning av skönlitteratur. Slutligen visar resultatet att tre av de fyra intervjuade svensklärarna anser att Svenska 1 är tillräckligt för de elever som studerar vid ett yrkesprogram.
Publishing year
2020
Language
Swedish
Full text
- Available as PDF - 536 kB
- Download statistics
Document type
Student publication for Master's degree (two years)
Topic
- Languages and Literatures
Keywords
- läsning
- gymnasieskolan
- skolämnet svenska
- skönlitteratur
Supervisor
- Anna Clara Törnqvist