Med ögat som verktyg : hur används bildspråk inom fysikläromedel för högstadiet?

Author

Summary, in Swedish

Denna uppsats handlar om hur bildspråk och metaforer kan användas i fysikläromedel på högstadiet. Syftet var att undersöka bildspråket i två olika läromedel och deras respektive lättlästa versioner. Bildspråksidentifikationen har gjorts utifrån definitionen av att tala om en sak i form av en annan. I analysen undersöks didaktiskt medvetna metaforer och hur dessa omarbetas till lättläst. Bildspråk kan användas på många olika sätt, och hanteringen av bildspråk skiljer sig åt i de olika läromedlen. Bildspråket i det ena läromedlet består till störst del av konkreta liknelser medan det andra läromedlet använder flera former av bildspråk på ett jämnt fördelat sätt. I sin helhet består materialet till störst del av liknelser. Innehållet har i första hand gjorts mer lättläst antingen genom att bearbetas till ett mer lättolkat bildspråk eller genom att bildspråket tagits bort helt.

Topic

  • Languages and Literatures

Keywords

  • bildspråk
  • metafor
  • liknelse
  • läromedel
  • pedagogik

Supervisor

  • Lisa Holm (Professor)