The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Interne Krisenkommunikation - eine Möglichkeit für Kommunikatoren, strategischen Wert zu demonstrieren

Intern kriskommunikation – en möjlighet för kommunikatörer att påvisa strategiskt värde

Author

Editor

  • Sabine Einwiller
  • Sonja Sackmann
  • Ansgar Zerfass

Summary, in Swedish

Intern kommunikation är ett område som oftast har negligerats bland såväl forskare som praktiker. Merparten av forskningen och praktiken inom kriskommunikation har fokuserats på extern kommunikation vilket kan förklaras med att de flesta forskare inom fältet har sin bakgrund inom public relations och att den externa kommunikationen många gånger är mer tydlig för praktikerna. Men att intern kriskommunikation i stor utsträckning har negligerats kan tyckas märkligt med tanke på att det är organisationsmedlemmarna som på ett tidigt stadium kan upptäcka svaga signaler på förändringar, de kan agera ambassadör under en kris och även agera för att lösa krisen och de är också med i lärandeprocessen efter en kris har avklingat. I detta kapitel beskriver jag området intern kriskommunikation. Jag diskuterar särskilt de två processerna anticipation (upptäckt av svaga signaler på kris) och resiliens (konsten att hantera och lära av en kris). I kapitlet ges förslag på vad en kommunikatör kan göra före en kris, under en kris och efter en kris när det gäller den interna kriskommunikationen. Intern kriskommunikation är ett område där det finns möjligheter för kommunikatörer att påvisa ett strategiskt värde för organisationen.

Department/s

  • Department of Strategic Communication

Publishing year

2020

Language

German

Publication/Series

Handbuch Mitarbeiterkommunikation

Document type

Book chapter

Publisher

Springer

Topic

  • Media and Communication Studies

Keywords

  • Interne Krisenkommunikation
  • Wertschöpfung
  • Kommunikator
  • Resilienz
  • Krise

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 9783658233907