Sjukgymnaster i arbetslivet - en avnämarundersökning

• Margareta Nilsson-Lindström

Denna rapport utgör andra delen av en undersökning om sjukgymnastutbildningen vid Lunds universitet. I en tidigare alumnundersökning har sjukgymnaster med 4-5 års yrkeserfarenhet uttalet sig om hur utbildningen motsvarar yrkeslivets krav (Höglund, Nilsson Lindström 2003). För att vidga arbetslivsperspektivet består denna andra del av en avnämarundersökning av presumtiva arbetsgivare som statliga myndigheter, kommuner, privat friskvård och företagshälsovård. Sjukgymnasters arbetsmarknad har drastiskt förändrats under senare år och utgör numera en mångfacetterad marknad med förändrade kunskaps- och kompetenskrav.

Utvärderingsenhetens rapportserie

Report