Sven Nilsson och Skånes postglaciala fauna

Lundaprofessorn Sven Nilsson blev under 1800-talet internationellt känd inom så skilda ämnen som geologi, zoologi och arkeologi. Denna kontrasternas man, beskrivs som brilliant men temperamentsfull och snarstucken, med stort självhävdelsebehov, en svaghet för det sensationella men samtidigt mycket känslig för kritik. Hans faunahistoriska forskning var banbrytande och många av resultaten är aktuella än idag. Den efteristida djurvärlden i Skåne speglas i Zoologiska museets stora och enastående samlingar; samlingar som Sven Nilsson själv var med och skapade. I denna bok presenteras hans bild av den skånska faunans ursprung och utveckling, i ljuset av de allra senaste forskningsrönen inom arkeologi, zoologi och genetik.

Skrifter utgivna av Historiska museet vid Lunds Universitet

Lunds universitets historiska museum