Att bryta traditionella könsmönster i arbetslivet

• Margareta Nilsson-Lindström

Hur påverkar BRYT-projekt deltagarnas syn på utbildning och arbetsliv? Förbättras möjligheterna på arbetsmarknaden för dem som väljer könsöverskridande? Frågorna behandlas i uppföljningen av 21 kvinnor som deltog i en teknikkurs riktad till långtidsarbetslösa kvinnor med arbetshandikapp. Resultaten visar att nästan hälften av deltagarna valde att utbilda sig till yrken inom mansdominerade branscher. Uppföljningen visar dock på sämre resultat när det gäller deltagarnas arbetsmarknadssituation. En del av dem hade inte fått den utlovade chansen till adekvat praktik i samband med utbildningen.

Department/s

Evaluation Studies

Report

Sociologiska institutionen, Lunds universitet