The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Effekter av LTHs pedagogikutvecklingsaktiviteter på LTH-lärarnas undervisning

Author

Summary, in Swedish

Vi har studerat hur omfattningen av den kursansvariga lärarens behörighetsgivande pedagogikutbildning (BHU) samvarierar med studenternas bedömningar av den pedagogiska kvalitén på kurser uttryckt genom kursutvärderingarnas data från Course Experience Questionnaire (CEQ). Vi har även studerat hur CEQ-resultaten ser ut beroende på ifall den kursansvariga läraren har graden Excellent Teaching Practitioner (ETP) eller ej. Vår studie tyder på en oklar relation mellan kursansvariga lärares omfattning av BHU och utfallet i CEQ-resultat. Kurser där den ansvariga läraren har ETP når i medel något bättre CEQ-resultat än kurser där den ansvariga läraren inte har ETP. I papret diskuteras kort möjligheter till djupare och kompletterande studier av området.

Publishing year

2014

Language

Swedish

Publication/Series

Proceedings från LTHs 8:e pedagogiska inspirationskonferens

Document type

Conference paper

Publisher

Lunds Tekniska Högskola

Topic

  • Production Engineering, Human Work Science and Ergonomics

Keywords

  • BHU
  • CEQ
  • ETP

Conference name

LTH:s 8:e pedagogiska inspirationskonferens, 2014

Conference date

2014-12-17 - 2014-12-17

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published