Att skapa dikotomier och bibehålla genusordningar. En analys av tidningen Taras berättelser om kropp, kön och medelålder

• Maria Norstedt

Berättelser om medelålder står i centrum för rapporten. Genom en text - och diskursanalys av tidningen Tara, undersöks hur ett visst diskursivt fält skapas och bibehålls. Analysen tar sin utgångspunkt i feministiska och genusvetenskapliga teorier, samt antagandet att det som konstrueras i tidningen kan berätta något om rådande genusordningar.

Analysen av berättelser i Tara visar att det finns flera sätt att vara man/kvinna och manligt/kvinnligt på. Men analysen visar också att det bakom dessa breda och genusöverskridande konstruktioner återskapas ett flertal dikotomier och då speciellt dikotomin natur/kultur.

Detta dikotoma sätt att tänka och resonera kring kroppar, kön och medelåldern i berättelserna i Tara, och tidningens kunskapssyn om kropp och kön, förmedlar ett okritiskt förhållningssätt till den rådande genusordningen och dess tankar om ett isärhållande av könen och en hegemonisk maskulinitet.

Rapporten ingår i forskningsprojektet ”Gendered Identities and Middle-Aged Bodies”. Professor Johanna Esseveld leder projektet som fått finansiering av Vetenskapsrådet.

Department/s

Studies in Bodies, Gender and Society

Volume

Department of Sociology, Lund University