The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Course Experience Questionnaire och högskolepedagogik

Author

Summary, in English

Detta dokument beskriver huvuddragen i relationen mellan Course Experience Questionnaire (CEQ) och högskolepedagogik. Syftet är att visa på hur resultat från CEQ kan användas för pedagogisk utveckling. Därmed behandlar detta dokument kärnan i CEQ-tolkningsprocessen inom LTH:s system för rapporterande utvärdering, själva syftet med CEQ-utvärderingarna, samt LTH:s utvärderingssystems koppling till sin omgivning beträffande pedagogisk utveckling.



Den övergripande idén med kursutvärderingssystemet på LTH är att stödja pedagogisk utveckling av kurser och program. Detta dokument inleds med en översikt över högskolepedagogisk teori, fortsätter med en beskrivning av CEQ och dess framtagande, och avslutas med redogörelser för CEQ-skalornas1 relationer till pedagogisk praktik.



Texten är huvudsakligen tänkt att kunna användas som litteratur vid LTH:s pedagogikkurser, och som orienterande underlag för lärare, studenter och andra som är verksamma inom eller kring LTH:s kursutvärderingssystem.



Några närliggande dokument är ”Anvisningar för rapporterande kursutvärderingar vid LTH”, som beskriver arbetsprocessen för systemet för rapporterande utvärdering vid LTH, och ”Lathund för tolkning av CEQ-rapporter”, som beskriver hur tolkning och dragande av slutsatser kan organiseras inom kursutvärderingsprocessen vid LTH.

Publishing year

2008

Language

Swedish

Document type

Report

Publisher

Lunds Universitet/Lunds Tekniska Högskola

Topic

  • Production Engineering, Human Work Science and Ergonomics

Keywords

  • SoTL

Status

Published