The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Den svenska skolgrammatikens förhållande till språkvetenskapen: en granskning av hur satsläran framställs i läroböcker för grundskolans senare årskurser

Author

  • Kristina Palm

Summary, in Swedish

Syftet med uppsatsen är att granska framställningen av satslära i fem läroböcker som i dag används i grundskolans senare årskurser. Två av dessa är renodlade grammatikböcker medan tre är icke renodlade grammatikböcker.

Min metod är undersökande/klassificerande, och jag jämför mitt resultat med två tidigare studier av grammatikavsnittet i läroböcker.

Resultat visar att de renodlade grammatikböckerna skiljer sig från de icke renodlade genom att upprepade gånger ha en ansats i beskrivningssättet som samspelar med "normen", dvs. den språkvetenskapliga beskrivning av det svenska språket som representeras av t.ex. Svenska Akademiens grammatik (1999). De framställningar av satslära som står närmast normen är också vid en del tillfällen inkorrekta och vid flera tillfällen motsägelsefulla. Resultatet uppvisar både likheter och skillnader med mitt jämförelsematerial.

Publishing year

2008

Language

Swedish

Document type

Student publication for Master's degree (one year)

Topic

  • Languages and Literatures

Keywords

  • Grammatik
  • Skolgrammatik
  • Grammatikundervisning
  • Satslära
  • Läroböcker
  • 'Grundskolans senare del'
  • Språkvetenskap
  • Grammar
  • 'Grammar in school'
  • 'Teaching grammar'
  • Syntax
  • Textbooks
  • 'Comprehensive school'
  • Linguistics
  • Scandinavian languages and literature
  • Nordiska språk (språk och litteratur)

Supervisor

  • Gunlög Josefsson