Ockuperad film - Kurosawas filmproduktion under de amerikanska ockupationsåren, 1945-52
Author
Summary, in Swedish
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur den amerikanska ockupationen påverkade den japanska filmen i allmänhet, och Akira Kurosawas (1910-1998) produktion under denna tidsperiod i synnerhet. För att uppnå detta skisserar jag en översiktlig och lättillgänglig bild av den japanska filmhistorien, från dess tidigaste skede fram till 1952, vilken jag hoppas kan fungera som en historisk fond. Vad gäller ockupationstiden, ger jag inledningsvis en kortare historisk överblick, för att sedan begränsa perspektivet och fokusera på Akira Kurosawas filmproduktion under denna tid. Jag har vidare valt att begränsa valet av filmer - ur Kurosawas repertoar under åren 1945-52 - till följande alster: The Men Who Tread on the Tiger's Tail (1945), No Regrets for Our Youth (1946), One Wonderful Sunday (1947), Drunken Angel (1948) och Stray Dog (1949). Jag har valt dessa filmer, främst därför att de alla innehåller material som i mångt och mycket exemplifierar den påverkan som den amerikanska ockupationsmakten hade på Kurosawas produktioner - och japansk film - under ockupationen. Mitt angreppssätt är till stor del filmhistoriskt - samtidigt som mitt teoretiska perspektiv i största möjliga mån kan ses som flexibelt.
Department/s
Publishing year
2008
Language
Swedish
Full text
- Available as PDF - 363 kB
- Download statistics
Document type
Student publication for Bachelor's degree
Topic
- Arts and Architecture
Keywords
- Kurosawa
- Akira
- Stray Dog
- Japansk filmhistoria
- Drunken Angel
- Cinema and Theater theory and history
- One Wonderful Sunday
- Men Who Tread on the Tiger's Tail
- No Regrets for Our Youth
- Japansk historia 1945-52
- Film- och teatervetenskap
Supervisor
- Mariah Larsson (Ph D)