The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

En svenskämnesdidaktisk studie - Hur tolkar lärarna ett demokratimål?

Author

  • Harri Skoglund

Summary, in Swedish

Denna studie avser att ta reda på och skapa en bild av hur verksamma gymnasielärare i svenska kan tillämpa ett demokratimål. Frågeställningen blir således: Hur kan svensklärare uppfatta, tolka och tillämpa, att eleven "genom olika texter och medier blir förtrogen med grundläggande demokratiska [...] värden men också medveten om destruktiva krafter att reagera emot"?

Publishing year

2008

Language

Swedish

Document type

Student publication for Bachelor's degree

Topic

  • Languages and Literatures

Keywords

  • Nordiska språk (språk och litteratur)
  • Scandinavian languages and literature
  • Kursplaner
  • Läroplaner
  • Demokratifrågor
  • Texturval
  • Gymnasieskolan
  • Svenskämnet

Supervisor

  • Kerstin Bergman