Menu

Javascript is not activated in your browser. This website needs javascript activated to work properly.
You are here

Reklamens roll i ett genussamhälle - En studie med sexualisering inom media i fokus

Author:
  • Lotta Jacobsson
  • Marie Bengtsson
Publishing year: 2007
Language: Swedish
Document type: Student publication for Master's degree (one year)

Summary

Sammanfattningsvis har vi kommit fram till att kvinnor påverkas av medieidealet i större utsträckning än män. Detta med anledning av tidigt satta könsrollsförväntningar som än idag tydligt framkommer i reklam. Vår studie visar att kvinnor upplever en större rädsla för att inte kunna leva upp till förväntningar skapade av media. Vi märker att män hyllar kvinnliga skönhetsideal samtidigt som de för egen del förhåller sig mer distansierat till ideal satta i reklam.

Keywords

  • Business and Economics
  • Attityd
  • Självuppfattning
  • Ideal
  • Genus
  • Reklam
  • Management of enterprises
  • Företagsledning, management

Other

  • Roland Knutsson
  • Björn Carlsson