The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

L2-inlärarnas attityder och mål

En undersökning om elever som läser svenska för invandrare

Author

  • Krisztina Balogh

Summary, in Swedish

Uppsatsens syfte är att undersöka vilka attityder vuxna som läser svenska som andraspråk har till sin svenskinlärning och om de kan redovisa motiv för sin egen inlärning. Jag ville även se om det finns en koppling mellan motivation och studieresultat och om dessa har samband med utbildningsbakgrund. Metoden är en enkätundersökning med öppna och slutna frågor som analyseras både kvalitativt och kvantitativt. Slutsatsen är att alla grupper kan redovisa motiv för sin inlärning men det finns skillnader vad som gäller typen av motivation. De högutbildades svar tyder på integrativ motivation medan de lågutbildades svar är mer typiska för instrumentell motivation.

Publishing year

2010

Language

Swedish

Document type

Student publication for Bachelor's degree

Topic

  • Languages and Literatures

Keywords

  • motivation
  • mål
  • sfi
  • språksociologi
  • attityder
  • L2-inlärning
  • utbildningsbakgrund

Supervisor

  • Marit Julien (Universitetslektor)