Kris- och riskhantering - nytta för chefer

Summary, in English

Riskhantering i krissituationer – behöver beslutsfattare träna?

Forskningen om beslut under stress har gått framåt det senaste decenniet. Särskilt intressant är att den klassiska laboratorieforskningen med oerfarna försökspersoner kompletterats med studier av beslut under realistiska förhållanden. Vi har lärt oss hur beslutsfattare i ett första steg använder sin erfarenhet för att känna igen risksituationer och för att komplettera bilden om informationen som går att få fram är otillräcklig eller motsägande. I ett andra steg hämtar de en lösning från minnet som de anpassar, testar och tillämpar. Med denna modell ger erfarenhet bättre reslutat, vilket visats i studier. Vidare kan riskhanteringen förbättras genom träning under realistiska förhållanden.

För komplexa situationer är träning av grupper speciellt intressant där gruppen förbättrar sin förmåga att hantera risker under stress - gruppen förbättrar sitt samarbete och sin kommunikation samt skaffar sig gemensamma mentala modeller.

Ett annat mål med realistisk träning bör vara att identifiera möjligheter att förebygga krissituationer och att underlätta riskhanteringen.

Ett datorstöd för träning, som fokuserar på att använda realistiska förutsättningar, är mycket intressant.

Beslutsträning (Mandator)

Conference paper

• Production Engineering, Human Work Science and Ergonomics

• crisis management