The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

En hel skandinavisk folkrörelse – varumärkets semiotik: Fjällräven, en fallstudie

Author

  • Tiina Pitkäjärvi

Summary, in Swedish

I uppsatsen undersöks konstruktionen av varumärket Fjällräven ur ett avsändarperspektiv, utgående från Fjällrävens höst- och vinterkatalog 2009. Reklammaterialet analyseras utifrån ett semiotiskt förhållningssätt. Med hjälp av begreppet och teori om corporate storytelling identifieras Fjällrävens företagsberättelse. Särskild uppmärksamhet fästs vid de narrativa texterna om ryggsäcken Kånken. Genom att lyfta in även andra mediala texter om Kånken diskuteras konnotationerna kring ryggsäcken, samt vilka konnotationer Fjällräven önskar skapa.

Det nya konceptet Quality Time och dess påverkan på vad Fjällräven kommunicerar undersöks verbalt och visuellt. Genom att knyta an till aspekter om livsstil etc. antyds under ledorden Quality Time en avsedd målgrupp, samtidigt som den förnyade reklamen även blottlägger en ideologisk grund för texterna.

Publishing year

2010

Language

Swedish

Document type

Student publication for Master's degree (one year)

Topic

  • Languages and Literatures

Keywords

  • Fjällräven
  • corporate storytelling
  • reklam
  • varumärke
  • branding
  • semiotik

Supervisor

  • Henrik Rahm