Svensk universitetsgrammatik för nybörjare

Svensk universitetsgrammatik för nybörjare behandlar begreppet grammatik ur olika synvinklar. De inledande kapitlen ägnas åt genomgångar av svenskans språkljud, böjningslära och ordbildning. I de efterföljande kapitlen ges ingående beskrivningar av frasstruktur, primära satsdelar och fullständig satslösning, liksom av grammatikens största enheter, meningar, makrosyntagmer och yttranden. Men författaren förklarar också olika möjligheter som syntaxen erbjuder till språklig variation, presenterar grunderna i semantik samt diskuterar vilken nytta och glädje vi kan ha av grammatik. I denna andra reviderade upplaga har bland annat tillkommit nyskrivet material om språkets ljudsystem och om språkhandlingsteori.

Department/s

Studentlitteratur AB