Kamratgranskning, reflektioner och lärande
Author
Summary, in Swedish
Studien har undersökt vad studenterna i en kurs vid Lunds Tekniska Högskola har tyckt om kamratgranskning och reflektionsuppgifter och om dessa har hjälpt dem i inlärningen av kursämnet. En ansats gjordes att försöka se om en faktisk läreffekt av en reflektionsuppgift hade uppnåtts. Kursutvärderingsresultat, textanalyserade reflektioner samt tentamensresultat har använts i analysen i studien. Studenterna hade mestadels positiva uppfattningar om kamratgranskning och reflektionsuppgifter och upplevde att speciellt skriftliga reflektioner ledde till ökad insikt om kursämnet. Studien fann dock inget samband mellan hur väl man skrev en reflektion och hur väl man presterade på en tentamensuppgift som relaterade till reflektionen. Man hade inte fler (eller färre) poäng på den specifika tentamensuppgiften jämfört med de andra tentamensuppgifterna.
Department/s
Publishing year
2012
Language
Swedish
Full text
- Available as PDF - 104 kB
- Download statistics
Document type
Report
Publisher
Institutionen för designvetenskaper, Lunds Tekniska Högskola, Lunds universitet
Topic
- Production Engineering, Human Work Science and Ergonomics
Keywords
- pedagogik
- kamratgranskning
- reflektioner
- lärande
- läreffekter
Status
Published