The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

”Jag tyckte att hon gjorde rätt...men hon borde kanske ringt eller nå’t.” : En undersökning av läsförståelsen hos fem elever med svenska som andraspråk.

Author

  • Lena Rosell Larsson

Summary, in Swedish

Vikten av litteraturläsning betonas i ämnet svenska som andraspråk och är ett led i elevens allsidiga utveckling. Genom att läsa lär sig eleven nya saker; dels om sin omvärld men även om sig själv och andra. Skönlitteraturen är ett sätt att utveckla ordförråd och kritiskt tänkande samt att stimulera till samtal och reflektion. Dock är det inte alltid så lätt för en elev att ta till sig innehållet i en text. Bakomliggande faktorer som exempelvis lästradition i hemmet, ankomstålder till det nya landet, föräldrarnas utbildning m.m. är sådant som kan påverka inlärning och läsförståelse i andraspråket. I strävan efter att nå målspråksnivå är det därför av betydande vikt att ta hänsyn till dessa bakomliggande faktorer.

Publishing year

2011

Language

Swedish

Document type

Student publication for Bachelor's degree

Topic

  • Languages and Literatures

Keywords

  • ankomstålder
  • språksociologi
  • skönlitteratur
  • läsförståelse
  • ordförråd
  • svenska som andraspråk

Supervisor

  • Jan Svensson