The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

En könskomparativ studie av läroböcker i svenska för senare delen av grundskolan

Author

  • Sara Maria Holmberg

Summary, in Swedish

Syftet med uppsatsen var att jämföra antalet kvinnliga respektive manliga författare som elever i den senare delen av grundskolan får kännedom om. För att undersöka det använde jag mig av läroböcker i svenska riktade till årskurs 7-9. Antalet författare i alla undersökta läroböcker räknades samt viktades på olika sätt. Först efter hur många gånger de nämndes i läroböckerna och därefter efter hur mycket plats de fick i läroböckerna. Resultaten för de olika listorna över författare skiljde sig inte åt speciellt mycket. Totalt bestod läroböckerna av ungefär en tredjedel kvinnliga författare.

Publishing year

2011

Language

Swedish

Document type

Student publication for Bachelor's degree

Topic

  • Languages and Literatures

Keywords

  • genus
  • grundskolan
  • könskomparativ
  • läroböcker
  • svenska
  • författare
  • litteratur

Supervisor

  • Paul Tenngart (PhD)