En könskomparativ studie av läroböcker i svenska för senare delen av grundskolan
Author
Summary, in Swedish
Syftet med uppsatsen var att jämföra antalet kvinnliga respektive manliga författare som elever i den senare delen av grundskolan får kännedom om. För att undersöka det använde jag mig av läroböcker i svenska riktade till årskurs 7-9. Antalet författare i alla undersökta läroböcker räknades samt viktades på olika sätt. Först efter hur många gånger de nämndes i läroböckerna och därefter efter hur mycket plats de fick i läroböckerna. Resultaten för de olika listorna över författare skiljde sig inte åt speciellt mycket. Totalt bestod läroböckerna av ungefär en tredjedel kvinnliga författare.
Publishing year
2011
Language
Swedish
Full text
- Available as PDF - 458 kB
- Download statistics
Document type
Student publication for Bachelor's degree
Topic
- Languages and Literatures
Keywords
- genus
- grundskolan
- könskomparativ
- läroböcker
- svenska
- författare
- litteratur
Supervisor
- Paul Tenngart (PhD)