”Vänta lite, jag ska bara kolla mejlen först...” Några tankar om akademiskt ledarskap och stress

• Inger Lövkrona
  • Kajsa Widén

Denna artikel är en undersökning av stress i akademiska miljöer, med fokus på ledarskap och stress. Det är en fallstudie, fyra personer i ledandarroller har intervjuats; alla är från HT-fakulteterna vid Lunds universitet. Jag kommer fram till att systemstress är det som präglar miljön, men även individuell stress. Samta att det tycks vara enormt svårt att hantera/motarbeta. Vissa genusperspektiv har anlagts, och jag föreslår också att stress bör studeras med utgångspunkt i intersektionalitets-teori.

Department/s

Ledarutvecklingsprogram för kvinnor och män vid Lunds universitet 2013-2014. Erfarenheter av ett genusintegrerat ledarskapsprogram

Volume

Book chapter