The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Utbildningsekonomi - det senmoderna utbildningssystemet

Author

Editor

  • Ulf P. Lundgren
  • Roger Säljö
  • Caroline Liberg

Summary, in Swedish

Åren kring 1990 kännetecknades av stora förändringar i Sverige och i omvärlden. Mikroprocessorn skapade nya förutsättningar för såväl varu- som tjänsteproduktion och globaliseringen förändrade förhållandena på världsmarknaden i grunden. Dessa förändringar beskrevs väl av den endogena tillväxtteorin som framhöll att kunskap var central för att förklara den ekonomiska utvecklingen. De nya kunskapskraven ökade behovet av reformer inom utbildningsväsendet, där särskilt gymnasieskolan omformades för att motsvara de nya kraven. Den fortsatta ekonomiska utvecklingen har premierat kunskap på arbetsmarknaden vilket medfört växande problem för de ungdomar som inte fullföljer en gymnasieutbildning.

Publishing year

2014

Language

Swedish

Pages

595-612

Publication/Series

Lärande Skola Bildning

Document type

Book chapter

Publisher

Natur och kultur

Topic

  • Economic History

Keywords

  • Humankapital
  • endogen tillväxtteori
  • utbildningsreformer
  • lönepremie
  • utanförskap
  • yrkesutbildning

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-27-13602-1