Välkommen in!
Author
Summary, in Swedish
Det är en extra utmaning att skriva för barn eftersom barnet som läser vet att det är en vuxen som skrivit texten. För att skapa trovärdighet och möjliggöra identifiering krävs ett ärligt uppsåt. I den här uppsatsen undersöker jag om det finns generella riktlinjer som en författare kan använda sig av för att nå läsare i åldern nio till tolv år, utan att anpassningen av texten medför en konstruerad eller förenklad känsla. Istället för att se målgruppsanpassningen som ett sätt att flytta ut texten från sig själv, mot en läsare, kan författaren välja att skala av sig lite av ålderns skyddande hölje och på så sätt hitta en berättarton som inte enbart tilltalar målgruppen utan även författarens inre barn.
Department/s
Publishing year
2013
Language
Swedish
Full text
- Available as PDF - 558 kB
- Download statistics
Document type
Student publication for Master's degree (one year)
Topic
- Languages and Literatures
Keywords
- Målgruppsanpassning
- slukaråldern
- språk
- tillgänglighet
- identifiering
- anslag.
Supervisor
- Joakim Forsberg