Vanans makt i kunskapens korridorer : attityder till kunskap och lärande hos vuxna andraspråksinlärare
Author
Summary, in Swedish
Föreliggande studie undersöker vilken syn på kunskap och lärande vuxna andrapråksinlärare har. Studien bygger på hypotesen att kunskapssynen får konsekvenser för studieresultaten.
Perspektivet är det sociokulturella med pedagogiska förtecken.
78 vuxna andraspråksinlärare från 26 olika länder i åldern 19-54 år, som studerade någon av kurserna SVA 1, SVA 2 eller SVA 3 vid komvux höstterminen 2012, svarade på frågor om synen på kunskap i en internetbaserad enkät. Enkäten följdes upp av ett gruppsamtal kring kamratbedömning.
Resultatet av enkätundersökningen visar på både samstämmighet och divergens beroende på variablerna kön, ålder, utbildningsbakgrund och geografisk härkomst. En negativ inställning till kamratbedömning blev tydlig i gruppsamtalet. Förklaringen fanns i sociokulturella koder från hemlandet.
Perspektivet är det sociokulturella med pedagogiska förtecken.
78 vuxna andraspråksinlärare från 26 olika länder i åldern 19-54 år, som studerade någon av kurserna SVA 1, SVA 2 eller SVA 3 vid komvux höstterminen 2012, svarade på frågor om synen på kunskap i en internetbaserad enkät. Enkäten följdes upp av ett gruppsamtal kring kamratbedömning.
Resultatet av enkätundersökningen visar på både samstämmighet och divergens beroende på variablerna kön, ålder, utbildningsbakgrund och geografisk härkomst. En negativ inställning till kamratbedömning blev tydlig i gruppsamtalet. Förklaringen fanns i sociokulturella koder från hemlandet.
Publishing year
2013
Language
Swedish
Full text
Document type
Student publication for Bachelor's degree
Topic
- Languages and Literatures
- Social Sciences
Keywords
- sociokulturella koder
- andrafiering
- kunskapssyn
- vuxna andraspråksinlärare
- svenska som andraspråk
- gymnasial komvux
- skolkulturella referensramar
Supervisor
- Lena Ekberg (Professor)