The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Vanans makt i kunskapens korridorer : attityder till kunskap och lärande hos vuxna andraspråksinlärare

Author

  • Gudrun Segelström

Summary, in Swedish

Föreliggande studie undersöker vilken syn på kunskap och lärande vuxna andrapråksinlärare har. Studien bygger på hypotesen att kunskapssynen får konsekvenser för studieresultaten.
Perspektivet är det sociokulturella med pedagogiska förtecken.
78 vuxna andraspråksinlärare från 26 olika länder i åldern 19-54 år, som studerade någon av kurserna SVA 1, SVA 2 eller SVA 3 vid komvux höstterminen 2012, svarade på frågor om synen på kunskap i en internetbaserad enkät. Enkäten följdes upp av ett gruppsamtal kring kamratbedömning.
Resultatet av enkätundersökningen visar på både samstämmighet och divergens beroende på variablerna kön, ålder, utbildningsbakgrund och geografisk härkomst. En negativ inställning till kamratbedömning blev tydlig i gruppsamtalet. Förklaringen fanns i sociokulturella koder från hemlandet.

Publishing year

2013

Language

Swedish

Document type

Student publication for Bachelor's degree

Topic

  • Languages and Literatures
  • Social Sciences

Keywords

  • sociokulturella koder
  • andrafiering
  • kunskapssyn
  • vuxna andraspråksinlärare
  • svenska som andraspråk
  • gymnasial komvux
  • skolkulturella referensramar

Supervisor

  • Lena Ekberg (Professor)