Rörlig bild som metod för dialog i arbetslivet

• Peter Bengtsson
  • Roland Akselsson
  • Curt R Johansson
  • Ulrika Forsgren
  • Tuja Muhonen
  • Jonas af Klercker
  • Rickard Lloyd

Avsikten med denna rapport är att presentera delresultat från forskningsprojektet "Dynamisk Beskrivning med Datorstödd Bild" (DBDB). I projektet arbetar psykologer, arkitekter och arbetsmiljötekniker med att utveckla och utvärdera dels tredimensionella rörliga bilder (verklighetstrogen animering) och simulering på dator, dels en beteendevetenskaplig metod och samarbetsform. Syftet är att skapa förutsättningar för bättre dialog och samverkan i en organisation. Med samverkan menas att olika personalkategorier gemensamt deltar i planering och utveckling av verksamheten. Projektet syftar även till att utveckla rörliga bilder och simulering som hjälpmedel för utbildning och kompetensutveckling. Arbetet påbörjades i januari 1988. Hittills har två pilotstudier genomförts och en större fallstudie avslutas under maj månad.

Projektet är ett resultat av de ansträngningar som görs för att bygga upp nätverk för samarbete mellan olika vetenskapliga discipliner vid Lunds Universitet. Samarbetet går under arbetsnamnet MTA (Människan, Tekniken och Arbetslivet)- Forskningsprojektet är finansierat av Styrelsen för Teknisk Utveckling och Arbetsmiljöfonden i deras gemensamma MDA-program (Människan, Datortekniken och Arbetslivet). Till projektet hör även en referensgrupp med företrädare för SACO, TCO, LO, SAF och MDA.

Nordisk Ergonomi

Issue