Personer med synskada vid cirkulationsplatser och andra korsningstyper

• Lisa Sakshaug
  • Christer Hydén
  • Åse Svensson

Cirkulationsplatser blir en allt vanligare korsningstyp. Personer med synskada upplever svårigheter med att korsa gatan vid cirkulationsplatser. Dagens forskning om vad som skiljer cirkulationsplatser från andra korsningstyper är bristfällig. Denna studie syftar till att ge en bild av vad som är svårt och vad som underlättar när en person med synskada ska korsa en gata i allmänhet och vid cirkulationsplatser i synnerhet. Fokusgruppsintervjuer med synpedagoger, synsvaga samt gravt synskadade personer genomfördes och resultaten har sammanställts. Resultaten blev sedan grunden för en enkätstudie som också genomfördes inom projektet ”Cirkulationsplatser – cyklister och synskadade”.

Bulletin 245 / 3000

Report

Lund University Faculty of Engineering, Technology and Society, Traffic and Roads, Lund, Sweden

• Infrastructure Engineering