Kamratgranskning och återkoppling i forskarutbildningen
Author
Summary, in English
Kamratgranskning är en metod som är vanligt förekommande i grundutbildningen vid LTH, t.ex. vid opponering av examensarbeten och projektarbeten. Kamratgranskning innehåller återkoppling som skall ges på ett konstruktivt sätt i syfte att skapa ett förbättrat slutresultat genom ett lärande hos studiekamraterna. Inom forskarutbildningen är kamratgranskning inte så vanligt eftersom doktorandprocessen ofta är en ensam process i syfte att skapa en individuellt försvarbar avhandling.
Under det gångna året har forskarna och doktoranderna i förpackningslogistik använt kamratgranskning av abstracts och artiklar inför den huvudsakliga Nordeuropeiska ämneskonferensen. Syftet med kamratgranskningen har varit att skapa en konstruktiv återkoppling och ett aktivt lärande bland doktorander och forskare, för att få en hög kvalitet på framlagda artiklar till konferensen, och för att skapa ett lärande i grupp inom forskarutbildningen.
Genom att använda metoder för konstruktiv återkoppling, har processen i gruppen varit ärlig och öppen, med hög grad av tillit. Deltagarna har haft hög insikt om att processen har varit till för att underlätta lärande och förbättring av artiklarna. Resultaten har visat att forskargruppen genom denna process skickat in fler artiklar till konferensen än tidigare år. Gruppen har också fått ökad förståelse för varandras forskningsområden, ett lärande ifrån granskningsperspektiv, och nya idéer om fortsatta samarbeten och sampublikationer.
En lärdom i processen har varit att individen får ett eget ökat lärande genom att lägga tid på granskning av kollegors arbete, dvs. genom att bidra till kollegans utveckling ökar det egna lärandet.
Under det gångna året har forskarna och doktoranderna i förpackningslogistik använt kamratgranskning av abstracts och artiklar inför den huvudsakliga Nordeuropeiska ämneskonferensen. Syftet med kamratgranskningen har varit att skapa en konstruktiv återkoppling och ett aktivt lärande bland doktorander och forskare, för att få en hög kvalitet på framlagda artiklar till konferensen, och för att skapa ett lärande i grupp inom forskarutbildningen.
Genom att använda metoder för konstruktiv återkoppling, har processen i gruppen varit ärlig och öppen, med hög grad av tillit. Deltagarna har haft hög insikt om att processen har varit till för att underlätta lärande och förbättring av artiklarna. Resultaten har visat att forskargruppen genom denna process skickat in fler artiklar till konferensen än tidigare år. Gruppen har också fått ökad förståelse för varandras forskningsområden, ett lärande ifrån granskningsperspektiv, och nya idéer om fortsatta samarbeten och sampublikationer.
En lärdom i processen har varit att individen får ett eget ökat lärande genom att lägga tid på granskning av kollegors arbete, dvs. genom att bidra till kollegans utveckling ökar det egna lärandet.
Department/s
Publishing year
2007
Language
Swedish
Pages
1-6
Publication/Series
[Host publication title missing]
Full text
- Available as PDF - 34 kB
- Download statistics
Document type
Conference paper
Publisher
Lund University
Topic
- Other Mechanical Engineering
Keywords
- SoTL
- Packaging logistics
Conference name
Lunds universitets pedagogiska konferens
Conference date
2007-09-21
Conference place
Lund, Sweden
Status
Published