Miljöanalys med hjälp av kärnfysikalisk teknik - PIXE

Under de senaste tio åren har en känslig analysmetod för grundämnen utvecklats vid institutionen för kärnfysik vid LTH. Metoden kallas PIXE (Particle Induced X-ray Emisson) och medger att mycket små förekomster (109 – 1012 g) av grundämnen kanbestämmas i små prov. Metoden är snabb. Ett par minuters analys ger en samtidig bestämning av ett stort antal grundämnen.

Analysmetoden används nu i ett stort antal laboratorier runt om i världen och har funnit tillämpning inom en rad olika områden såsom medicin, biologi, yrkes- och omgivningshygien, meteorologi, geologi samt arkeologi. I Lund har metoden huvudsakligen använts för omfattande studier av föroreningar i arbetsmiljö och yttre miljö, varför vi först redogör för vårt arbete inom dessa tillämpningsområden, varefter vi beskriver de fysikaliska principerna för analysmetoden och utvecklingsarbetet med den.

Ordo

Volume

Issue

Journal article