The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Bebyggelsestruktur, resande och energi för persontransporter

Author

  • Bengt Holmberg
  • Karin Brundell-Freij

Summary, in Swedish

Det finns en ganska stor samstämmighet bland forskare och också bland många planerare att en rad åtgärder behövs för att transportsystemet skall kunna anpassas till miljömålen. I den här studien har vi undersökt hur olika bebyggelseparametrar påverkar resandet och

energianvändningen. Flertalet studier inom området har fokuserat på stora städer. I vår studie har vi analyserat orter i Skåne.

Syftet har varit att öka kunskaperna om hur olika bebyggelseparametrar och bebyggelsens lokalisering påverkar resandet och energianvändningen. Två separata modeller har tagits fram, en för alla orter/städer i Skåne exklusive Malmö samt en specifik för Malmö. Som beroende parametrar har vi använt total reslängd, reslängd med

bil respektive kollektivtrafik samt energianvändning för personresor. De bebyggelseparametrar som kommit med i modellerna är: Bebyggelse-täthet, självförsörjningsgrad med arbetsplatser, serviceutbud, kollektivt utbud och avstånd till regioncentrum. Eftersom socio-ekonomiska variabler starkt påverkar resandet har ett antal sådana också inkluderats i modellen. Det gäller: Kön, ålder, barn i hushållet, tillgång till bil samt inkomst. Den totala reslängden påverkas mest av ortens täthet samt självförsörjningsgraden men även

serviceutbud och avstånd till regioncentrum påverkar. För energi-användningen tillkommer tillgång till tåg. I modellen för Malmö blir endast avstånd till centrum och kollektivt turutbud signifikanta.

Publishing year

2012

Language

Swedish

Publication/Series

Bulletin 3000

Document type

Report

Publisher

Lund University Faculty of Engineering, Technology and Society, Transport and Roads, Lund, Sweden

Topic

  • Infrastructure Engineering

Status

Published

Report number

275 / 3000

ISBN/ISSN/Other

  • ISSN: 1653-1930
  • CODEN:LUTVDG/(TVTT-3223)1-54/2012