Teknologers förståelse av centrala begrepp i en kemiteknikkurs
Author
Summary, in English
Under första terminen på kemiteknik-programmet läser teknologerna matematik, kemi och kemiteknik. Kemiteknik är ett helt nytt ämne för teknologerna jämfört med de övriga. Den beräkningsmässiga delen av kemitekniken läses under 2 läsperioder.
Ett didaktiskt projekt[1] har utförts där teknologernas förståelse av grundläggande begrepp undersöktes med hjälp av intervjuer vid två tillfällen under kursen. Resultatet från intervjuerna kompletterades med de fritextkommentatarer som teknologerna fick göra om motsvarande avsnitt i kursboken.
Resultatet har gett en bild om hur förståelse av centrala begrepp byggs upp. Denna information gör att undervisningen kan förändras så att teknologernas förståelse av centrala begrepp kommer tidigare under kursen vilket leder till att efterföljande delar förstås snabbare.
Ett didaktiskt projekt[1] har utförts där teknologernas förståelse av grundläggande begrepp undersöktes med hjälp av intervjuer vid två tillfällen under kursen. Resultatet från intervjuerna kompletterades med de fritextkommentatarer som teknologerna fick göra om motsvarande avsnitt i kursboken.
Resultatet har gett en bild om hur förståelse av centrala begrepp byggs upp. Denna information gör att undervisningen kan förändras så att teknologernas förståelse av centrala begrepp kommer tidigare under kursen vilket leder till att efterföljande delar förstås snabbare.
Department/s
- Division of Chemical Engineering
- Academic Development Unit, LTH
Publishing year
2005
Language
Swedish
Publication/Series
[Host publication title missing]
Links
Document type
Conference paper
Publisher
Lunds Tekniska Högskola
Topic
- Chemical Engineering
- Pedagogy
Keywords
- SoTL
Conference name
LTHs 3:e Pedagogiska inspirationskonferens, 2005
Conference date
2005-05-31 - 2005-05-31
Conference place
Lund, Sweden
Status
Published