The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Fantasy på bokmarknaden : en studie om fantasyns placering och målgrupp i den svenska bokhandeln

Author

  • Jessica Classon

Summary, in Swedish

I denna uppsats undersöks och analyseras hur den svenska bokhandeln hanterar och placerar fantasyböcker och hur de når olika målgrupper. Genom att besöka ett antal bokhandlar har jag genom observationer och intervjuer med bokhandelsansvariga samlat in material kring fantasyns placering, utrymme och målgrupp i bokhandeln. Dessutom har internetbokhandlar undersökts. De bokhandlar som är utvalda för studien ger en bild av bokhandelsklimatet i Sverige just nu. Ett teoretiskt perspektiv om bokmarknadens genrebegrepp utifrån Claire Squires, Karl Berglund och Jerry Määttä har använts i analysen.
Resultaten av undersökningen visar att genrekategorisering är ett synligt fenomen i samtliga bokhandlar. Men utöver att gruppera fantasyböckerna efter genre, placerar bokhandlar även böckerna efter ålderskategori eller språk. Undersökningen i bokhandlarna visar att fantasygenren har breddats och nått nya målgrupper. Idag har fantasyn en dubbel målgrupp, på så vis att den har både unga och vuxna läsare, män och kvinnor. Min undersökning visar tendenser på att genren växer, breddas och ökar i popularitet.

Department/s

Publishing year

2013

Language

Swedish

Document type

Student publication for Bachelor's degree

Topic

  • Cultural Sciences

Keywords

  • Fantasy
  • genrekategorisering
  • bokmarknad
  • bokhandel
  • internetbokhandel
  • Squires
  • målgrupp
  • bokmarknadskunskap

Supervisor

  • Ann Steiner