The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Styra, chefa, leda : begränsat och framhävt skolledarskap

Author

Editor

  • Maria Jarl
  • Elisabet Nihlfors

Summary, in Swedish

Hur och under vilka omständigheter definieras och inramas skolledarskap? Frågan ställs i detta kapitel till två slags texter som vid sidan av sina respektive huvudfunktioner just definierar och inramar skolledares görande. Det är, för det första, texter som reglerar rektorers uppdrag generellt och på nationell nivå, närmare bestämt styrdokument för den sedan 2010 obligatoriska rektorsutbildningen för rektorer i verksamheter som omfattas av skollagen. För det andra, texter som har en intrycksstyrande karaktär: platsannonser där sökande till lediga rektorsjobb efterfrågas och som framställer rektorsuppdraget på ett mer specifikt sätt och tar färg av skeendet på lokal skolnivå. Samspelet och spänningarna mellan styrning och faktiskt görande av skolledarskap, vilka kommer till uttryck i nämnda texter och i mina analyser av dem, är viktiga att kritiskt begrunda, inte minst av skolledare. Det är också viktigt att vara medveten om den variation i fråga om både skolförhållanden och skolledarskap som texten synliggör och vad variationen betyder. Texten avslutas med några reflektioner över skolledarnas tänkbara roller: Kommer de alltmer professionaliserade rektorerna att utvecklas till skolornas kosmopoliter, experter i färd med att styra, chefa och leda med Skolverk och stat som referensgrupp? Eller kommer de att kunna fortsätta vara lokalister som hämtar kraft från referensgrupper inom lokala skolor? Kommer de lokala erfarenhetsbaserade inramningarna av skolledarskap, som vi ser skymta fram i platsannonserna, att kunna förenas med eller motstå de alltmer generaliserade, rationaliserande och förvetenskapligade ramfaktorerna?

Publishing year

2016-08

Language

Swedish

Pages

404-475

Publication/Series

Ledarskap, utveckling, lärande : grundbok för rektorer och förskolechefer

Document type

Book chapter

Publisher

Natur & Kultur Akademisk

Topic

  • Educational Sciences
  • Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)

Keywords

  • skolledarskap
  • reglerande texter
  • intryckstyrande texter
  • styrdokument
  • rektorsannonser
  • styrning
  • lokalister
  • kosmopoliter
  • professionalisering
  • Goffman
  • ramfaktorer
  • sociology
  • educational sciences
  • frame

Status

Published

Project

  • Framgångsrikt skolledarskap i olika skolkulturer

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 9789127147065