The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

I vilken utsträckning kan elcyklar (och elmopeder) ersätta dagens biltrafik?

Author

Summary, in Swedish

Gruppen om använder elcykel är enligt datamaterialet främst män med tillgång till bil. Innehavet är ganska jämnt fördelat över 35 år. Elcyklisterna är teknikintresserade samtidigt verkar miljöintresset vara ett drivande motiv till varför elcykel införskaffades. Minskad restid verkar ha en viss betydelse speciellt för den yngre åldersgruppen. Majoriteten av de svarande instämmer i påståendet att elcykeln medför mindre fysisk ansträngning speciellt för den äldsta åldersgruppen. Resultatet visar på att främst bilresor har ersatts med elcykel. Å andra sidan vet vi inte hur representativa de personer är som vi fångat i enkätstudien vilket i sin tur kan leda till att vi överskattar eller underskattar effekterna vad gäller ersättning av bilresor och användning av elcykeln.

Baserat på antagande om utveckling av elcykelanvändande till 2030 har en potential beräkning gjorts. Beräkningen visar på att det finns stora energivinster att göra. Vi har vidare gjort en potentialberäkning för användande av elcykel för tjänsteresor i kommunalverksamhet. Beräkningen visar på att det finns relativt stor potental att spara energi genom att ersätta bilresor med elcykel.

Publishing year

2013

Language

Swedish

Publication/Series

Bulletin 288 - Lunds Universitet Institutionen för Teknik och samhälle

Document type

Report

Publisher

LTH, Lund University

Topic

  • Transport Systems and Logistics

Keywords

  • elcyklar
  • energieffektivisering

Status

Published

Report number

288

ISBN/ISSN/Other

  • ISSN: 1653-1930